• MVO MVO
  • Social return Social return
  • Impact Impact
  • PSO30+ PSO30+
Tel. 035 - 7370265

,,Het personeel maakt deBesteEHBOdoos”

10 jaar deBesteEHBOdoos

Aflevering 4: salesmanager Arne Koolmeijer

Dit jaar bestaat deBesteEHBOdoos 10 jaar. Dat betekent 10 jaar sociaal ondernemen, 10 jaar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen en 10 jaar goede doelen steunen. Kortom: 10 jaar #goedvoorelkaar!

In deze serie vertellen we hoe deBesteEHBOdoos in 10 jaar tijd van een idealistische vereniging uitgroeide tot een economisch rendabele onderneming met een sociale missie en een loyale klantenkring.

,Het personeel maakt deBesteEHBOdoos.”

Het afgelopen decennium groeide deBesteEHBOdoos van een vereniging uit tot een solide commerciële onderneming. De transformatie kreeg een flinke boost dankzij de inspanningen van salesmanager Arne Koolmeijer. Samen met directeur Bob Kolsteeg en de controleurs is hij het spreekwoordelijke visitekaartje van het bedrijf.

Met flair en sympathieke Amsterdamse bravoure stapt Koolmeijer bij (nieuwe) klanten binnen. Om vervolgens op spontane wijze ons verhaal over het voetlicht te brengen: ,,Dat we verbanddozen en AED’s verkopen en onderhouden. En dat we dat doen op een sociale en duurzame manier die ons duidelijk onderscheidt van de rest. We helpen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk. En we steunen goede doelen. Onze concurrenten doen dat niet. Zo simpel is de boodschap.”

Onmiskenbare meerwaarde

In 2016 was deBesteEHBOdoos toe aan verdere expansie en Koolmeijer aan een nieuwe uitdaging. De match was snel gemaakt. Directeur Kolsteeg kende hem nog uit het verleden en zag meteen het nut van zijn jarenlange ervaring in de verbandmiddelenbranche. De meerwaarde was onmiskenbaar: ,,Ik kon gelijk mijn steentje bijdragen. De omzet groeide zichtbaar. De kennis die ik meenam op het gebied van bedrijfshulpverlening en EHBO hielp daar natuurlijk aan mee.”

De accountmanager teerde niet louter op de successen uit zijn salesverleden. Hij durfde van de gebaande paden af te wijken en breidde langzaam maar zeker het assortiment uit: ,,Mijn drive om klanten zo goed mogelijk te helpen is groot. Hoveniers lopen bijvoorbeeld snel tekenbeten op. Dan kom ik op de proppen met een noodsetje voor insectenbeten. En nu in tijden van corona zit ik er ook bovenop. Dan voeg ik een range aan hygiëne- en beschermingsproducten toe. Zonder op te scheppen durf ik gerust te stellen dat deBeste mede dankzij mijn input een sociale en duurzame totaalleverancier is geworden.” Een prestatie waar hij overigens niet alleen de lof voor wil oogsten: ,,Zonder collega Martien Mulder (Inkoop & Logistiek) was ik daar nooit in geslaagd. Hij is een enorme vraagbaak. Samen komen we heel ver.”

Sociale boodschap

Het uitdragen van de sociale boodschap kost Arne Koolmeijer over het algemeen geen enkele moeite. Hij is enorm trots op de maatschappelijke impact die zijn bedrijf maakt. Toch loopt hij ook aan tegen de hardnekkige misverstanden die bestaan over sociale ondernemingen: ,,Het is echt een vertekend beeld dat we alleen kunnen bestaan dankzij subsidies. We zijn een gewoon bedrijf dat winst moet maken om te kunnen voortbestaan. Of mensen denken dat we juist duurder zijn dan andere bedrijven. Ook dat is onzin. We leveren tegen concurrerende prijzen.”

Ook het geitenwollen sokken imago zijn we nog niet helemaal kwijt, merkt de salesmanager: ,,Dat kan wel eens een afknapper zijn. Soms wordt er letterlijk gezegd: O, daar heb je die gehandicapten weer die verbanddozen komen verkopen. Dan word ik echt giftig. Dat is toch beledigend! We willen dat onze medewerkers gerespecteerd worden. Je bent niks minder omdat je arm wat slechter functioneert of omdat je misschien wat minder goed uit je woorden komt.”

Gelukkig komen dat soort situaties nog maar sporadisch voor. deBesteEHBOdoos zoekt zijn klanten zelf ook in een bepaalde hoek: ,,Bij bedrijven die lid zijn van MVO Nederland of zelf een PSO-certificering hebben zul je dit soort reacties niet krijgen. Ze hebben dat keurmerk omdat ze zelf ook maatschappelijk verantwoord ondernemen. En (semi)overheidsinstellingen kiezen steeds vaker leveranciers waarbij ze sociaal kunnen inkopen. Ook dankzij instrumenten als Social Return en sociale aanbestedingen komen we vaker in de picture. Dat zijn goede ontwikkelingen.”

Speciale collega’s

De meeste voldoening haalt Koolmeijer uit de samenwerking met zijn collega’s. Die speciale collega’s met wie eigenlijk allemaal wel iets aan de hand is. Juist die diversiteit maakt het bedrijf zo bijzonder: ,,Het personeel maakt deBesteEHBOdoos. Het zijn allemaal fijne mensen die respect voor elkaar hebben. Ze durven echt zichzelf te zijn en hebben stuk voor stuk een belangrijke rol binnen onze organisatie. Eén van onze controleurs heeft een zichtbare handicap maar hij schaamt zich nergens voor. Verkoopgesprekken met toekomstige en bestaande klanten en het juiste advies geven is ook helemaal zijn ding. Een belangrijke schakel tussen ons en de klant. Een ander kwam vanwege zijn leeftijd moeilijk aan de slag en heeft nu toch z’n plekje bij ons gevonden.”

Vooral over protégé Yves Matthesius raakt Arne Koolmeijer niet uitgepraat. Yves heeft een taalontwikkelingsstoornis maar werkt al enkele jaren naar volle tevredenheid als controleur. Een voorbeeld om apetrots op te zijn: ,,In het begin was Yves stil en schuchter maar wèl heel gemotiveerd. Je ziet zo’n jongen groeien, dat is fantastisch om mee te maken. Hij durft nu zelfs advies te geven en nieuwe producten aan klanten te verkopen.” Over het succesverhaal van Arne en Yves is door AM Match een filmpje gemaakt dat onderaan deze pagina te bekijken is.

Salestijger

Koolmeijer voelt zich duidelijk thuis in de sociale organisatie: ,,We doen goed werk. Ook het schenken van verbanddozen aan goede doelen is iets dat klanten waarderen. Dat hoor ik vaak terug.” Toch wordt hij als accountmanager natuurlijk in de eerste plaats afgerekend op de verkoopresultaten. Zoals dat in een commercieel bedrijf gebruikelijk is. Zijn portefeuille liegt er niet om. In de beginperiode sloot hij grote contracten af bij klanten als het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Daarna volgden onder meer SVB, Connexxion, Foot Locker, kampeerorganisatie De Groene Koepel, EBS-bussen .. Letterlijk teveel om op te noemen.

Maar Koolmeijer is nog lang niet klaar. De salestijger in hem staat weer op als hij vertelt over de plannen die deBesteEHBOdoos heeft voor de toekomst: ,,We zijn nog heel wat eitjes aan het uitbroeden. Zo lanceren we binnenkort een aparte website voor AED’s. Het zou ideaal zijn als klanten ons als instituut op het gebied van veilig werken gaan zien. Als totaalleverancier van verbanddozen, AED’s, brandblussers, evacuatiemiddelen, trainingen .. Dat we onze klanten van A tot Z kunnen ontzorgen.“


 

Zij gingen u voor:
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop